Essayah holokaustin muistopäivän blogissaan: ”Vaarallisinta on hyvän hiljaisuus”
27.1.2019 klo 09:44 Kotimaa Merja Eräpolku
– Jokainen meistä voi omalla paikallaan tehdä työtä antisemitismiä vastaan. Historian tuntemuksen vaaliminen on yksi tärkeimpiä välineitä siinä työssä. Ja aivan kuten 80 vuotta sitten: ongelma ei tänäkään päivänä ole pahan paljous vaan välinpitämättömyys eli hyvän hiljaisuus, muistuttaa Sari Essayah holokaustin muistopäivän blogissaan.
Kristillisdemokraattien puheenjohtaja, kansanedustaja ja ex-meppi Sari Essayah kertoo kirjoituksessa vierailustaan holokaustin muistotapahtumassa kylmässä ja viimaisessa Auschwitzissa yhdeksän vuotta sitten.
– Kokemus riipaisi syvältä. Palellessani keskitysleirin aukealla omassa untuvatakissani ja suomalaisissa talvisaappaissa mietin niitä miljoonia, jotka yrittivät selvitä samassa säässä rääsyissä ja paljain jaloin epäinhimillisten kärsimysten keskellä.
– Tuo kokemus sai minut liittymään Euroopan parlamentissa toimineeseen antisemitismin vastaiseen ryhmään, jossa tarkkailtiin antisemitismin tilannetta EU-jäsenmaissa. Juutalaisvastaisuus nosti tuolloin päätään etenkin Itä-Euroopassa, mitä holokaustista selvinneet joutuivat jälleen todistamaan. Minun oli ”helppo hengittää” aina vuoteen 2011, jolloin Magneettimedian antisemitistiset julkaisut nostivat myös Suomen noihin raportteihin, Essayah toteaa.
Aivan kuten 80 vuotta sitten: ongelma ei tänäkään päivänä ole pahan paljous vaan välinpitämättömyys eli hyvän hiljaisuus.
Euroopassa antisemitismi nousee nykyään joko äärioikeiston tai -vasemmiston piiristä, ja lisäksi etenkin maahanmuuton myötä islamilainen juutalaisvastaisuus saa Euroopassa lisää maaperää.
– Valitettavan monessa maassa juutalaisvastaiset asenteet ovat pelottavan vahvoja aivan tavallisenkin kansan keskuudessa. Myös kristillisellä kirkolla on antisemitismin historiassa oma iljettävä osansa ja siten vastuunsa kannettavana.
Essayah’n mukaan tämän päivän antisemitismi on tyypillisimmin sanallisia tai fyysisiä hyökkäyksiä, uhkailua, häirintää, omaisuuden tuhoamista ja töhrimistä tai vastaavaa. Erilaiset salaliittoteoriat ja holokaustin kieltäminen ovat osa sitä, samoin nyky-Israelin ja natsi-Saksan rinnastaminen.
Essayah toteaa, että myös Suomessa esiintyy natsipropagandan ja natsiaatetta.
– Natsipropagandan jakaminen ei ole ollut ongelma pelkästään ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Helsingin paikallisbusseissa, rautatieasemalla ja eduskunnan edustan patsaissa nähtiin juutalaisvastaisia ilmoituksia. Hakaristeillä on töhritty seiniä juutalaisen seurakunnan läheisyydessä.
– Tuorein tapaus on itsenäisyyspäivältä: samaan aikaan, kun juttelin presidentinlinnan sisällä Helsingin juutalaisen seurakunnan johtajan kanssa synagogan ja koulun turvallisuudesta, natsiliput liehuivat mielenosoituskulkueessa, Essayah muistuttaa reilun vajaan parin kuukauden takaisista tapahtumista.
Kansainvälisen holokaustin muistopäivän päivämääräksi on länsimaissa yleisesti vakiintunut tammikuun 27. päivä, jolloin Auschwitzin, vangit vapautuivat vuonna 1945. Keskitys- ja tuhoamisleireistä suurimmassa Auschwitzissa tapettiin arviolta 1,1 miljoonaa ihmistä, joista suurin osa oli juutalaisia. Lisäksi Auschwitzissa surmattiin muun muassa romaneja, venäläisiä sotavankeja ja puolalaisia.