– Polttoaineveron korotus iskee suoraan vientiteollisuuteen, kuljetusyrittäjiin ja maaseudun työssäkäyviin, Peter Östman sanoo
10.9.2019 klo 08:34 Politiikka Samuli Rissanen
– Polttoaineveron korotuksesta ei saa näin taantuman alla tehdä kuoliniskua vientiteollisuudelle, Peter Östman sanoo.
Kristillisdemokraattien varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Peter Östmanin mukaan polttoaineveron korotus haittaisi vientiteollisuutta, kuljetusalaa sekä maaseutua.
– Pääministeri Antti Rinteen hallituksen kaavailema polttoaineveron korotus on ongelmallinen, koska se iskee suoraan Suomen vientiteollisuuteen, kuljetusyrittäjiin samoin kuin kaikkiin maaseudun työssäkäyviin ja vähäosaisiin, kristillisdemokraattien kansanedustaja Peter Östman sanoo.
– Koko Suomen tavaraviennin arvosta Länsirannikon maakuntien vientiyritykset luovat leijonanosan, ja kokonaisviennistä liki kolmanneksen
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on esittänyt arvion, että 5-6 sentin korotus dieselveroon toisi kuljetusalalle vuositasolla noin 70 miljoonan euron lisäkulut.
Polttoaineen korotus heikentää Östmanin mukaan ennen kaikkea maakunnissa sijaitsevien vientiyritysten menestymismahdollisuuksia.
– Polttoaineveron korotuksesta ei saa näin taantuman alla tehdä kuoliniskua vientiteollisuudelle, Östman sanoo.
Hän muistuttaa, että Suomen kansantalous lepää vientiteollisuuden varassa ja pitkien etäisyyksien maassa toimiva maaliikenne on vientiteollisuudelle elinehto.
– Koko Suomen tavaraviennin arvosta Länsirannikon maakuntien vientiyritykset luovat leijonanosan, ja kokonaisviennistä liki kolmanneksen.