Uudenmaan KD nimesi ensimmäiset 11 eduskuntavaaliehdokasta – ”Vaadimme dieselveron poistoa ja viljan omavaraisuutta”
8.5.2022 klo 18:40 Politiikka Kristiina Kunnas
Uudenmaan KD asetti ensimmäiset eduskuntavaaliehdokkaat. Kannanotoissaan se vaatii lisäpanostuksia huoltovarmuuteen sekä dieselveron poistamista. - Suomen pitää olla viljan suhteen omavarainen, KD Uusimaa toteaa. (Kuva Pixabay)
Uudenmaan KD nimesi 11 eduskuntavaaliehdokasta. Näiden joukossa on aluevaltuutettuja, kunnanvaltuutettuja ja eri alojen ammattilaisia.
Kristillisdemokraattien Uudenmaan piiri nimesi kevätkokouksessaan 5. toukokuuta ensimmäiset 11 eduskuntavaaliehdokasta.
He ovat yrittäjä, toiminnanjohtaja Susanna Ahonen Raaseporista, diplomi-insinööri Jan Axberg Vantaalta, aluepäällikkö, vanhempi konstaapeli Pekka Ijäs Porvoosta, yleislääketieteen erikoislääkäri, kaupunginvaltuutettu, aluevaltuutettu Kaarina Järvenpää Espoosta, nuorisotyönohjaaja, sosionomi (AMK), kunnanvaltuutettu Susanna Koivula Mäntsälästä, sosionomi, koulukuraattori, kunnanvaltuutettu Ina Kuula Nurmijärveltä, yleislääketieteen erikoislääkäri, aluevaltuutettu, sote-lautakunnan vpj. Ari Mönttinen Lohjalta, toimittaja, kaupunginvaltuutettu Pentti J. Rönkkö Keravalta, palveluneuvoja Jorma Surakka Keravalta, tuotantopäällikkö, aluevaltuutettu, kaupunginvaltuutettu Reija Taupila Hyvinkäältä ja lastentautien erikoislääkäri, aluevaltuutettu, kaupunginvaltuutettu Tiina Tuomela Vantaalta.
Uudenmaan Kristillisdemokraatit antoi kaksi julkilausumaa, joissa se vaatii luopumaan pikaisesti dieselverosta sekä panostamaan huoltovarmuuteen aiempaa enemmän.
– Dieselvero ei enää puolla paikkaansa. Kun dieselvero otettiin käyttöön, sillä kompensoitiin dieselin ja bensan verotuseroa. Nyt bensiinin ja dieselin hinnat ovat nousseet voimakkaasti ja diesel on ollut ajoittain jopa bensiiniä kalliimpaa.
Kristillisdemokraattien Uudenmaan piirin mielestä tässä tilanteessa dieselin käyttövoimaverosta pitäisi luopua pikaisesti, sillä tilanne rasittaa dieselautolla ajavien taloutta kohtuuttomasti, puhumattakaan ammattiautoilijoiden ahdingosta.
– Dieselverosta on tullut rangaistusvero, KD Uusimaa toteaa.
Vaikka dieselautojen osuus autojen ensirekisteröinnistä on laskenut tasaisesti viime vuosina, dieselkäyttöisiä autoja on edelleen paljon liikenteessä.
– On kaunis ajatus, että kaikki dieselautoilijat vaihtavat kulkuneuvonsa sähköautoon tai edes hybridiin. Käytännössä monellakaan ei ole siihen varaa, vaikka kiinnostusta vaihtoon olisikin, varsinkin nyt, kun inflaatio kiristää taloutta.
Kallistunut dieselin hinta ja dieselvero muodostavat yhdistelmän, joka kuristaa kohtuuttomasti dieselautolla ajavia.
– Kallistunut dieselin hinta ja dieselvero muodostavat yhdistelmän, joka kuristaa kohtuuttomasti dieselautolla ajavia. Nyt pitäisi eri toimilla parantaa ihmisten ostovoimaa eikä heikentää sitä.
Toisessa kannanotossaan Kristillisdemokraattien Uudenmaan piiri vaatii lisäpanostuksia huoltovarmuuteen.
– Elintarvikehuolto ja -tuotanto, energiahuolto, finanssiala, liikenne ja logistiikka, teollisuus, terveydenhuolto, tietoyhteiskunta ja yksityinen turva-ala on varmistettava. Huoltovarmuus korostuu kriisissä.
KD Uusimaa muistuttaa, että viljaa on varmuusvarastoissa noin puoleksi vuodeksi ja siemenviljaa muutamaksi kuukaudeksi. Hallitus päätti 2013 puolittaa viljavarastot.
– Nyt on korjattava vaje ja lisättävä viljan varmuusvarastointia, mielellään hajautettuna. Ilmastonmuutos saattaa lisätä sään ääri-ilmiöitä ja Ukrainan sota vaikeuttanut viljelyä. Viljasta saattaa tulla pulaa. Suomen pitää olla viljan suhteen omavarainen. Valtion on tuettava alkutuotantoa, jotta pellot saadaan viljeltyä, KD Uusimaa huomauttaa.
Suomen pitää olla viljan suhteen omavarainen.
Suomessa ei ole valtion puolelta katsottu tarpeelliseksi varsinaisten elintarvikkeiden varmuusvarastointia vaan on kehotettu kansalaisia huolehtimaan 72 tunnin kotivarasta.
– Vähänkään isommassa kriisissä 72 tunnin kotivara ei ole riittävä, eivätkä kaikki voi ostaa ruokaa varastoon. Valtion pitää varmistaa perustarpeiden saatavuus.