– Vahva kotitalousosaaminen antaa edellytykset varautua ja selviytyä kriisitilanteissa, kansanedustaja Sari Tanus sanoo

23.8.2024 klo 10:46 Politiikka Samuli Rissanen

Eduskunnan kotitalouden tukirengas esittää, että kotitalouksien varautuminen ja selviytyminen häiriö- ja kriisitilanteessa turvataan vahvistamalla kotitaloustaitojen opetusta perusopetuksessa, toisella asteella sekä vapaassa sivistystyössä.

Eduskunnan kotitalouden tukirenkaan puheenjohtaja Sari Tanus mukaan viimeaikojen maailman tapahtumien myötä yhteiskunnan kriisinkestävyys on noussut ensiarvoisen tärkeäksi asiaksi, myös kansallisessa päätöksenteossa.

– Uhkat maailman järjestykselle ovat lisääntyneet merkittävästi, ja tämä haastaa Suomen monella rintamalla, turvallisuuden lisäksi muun muassa taloudessa, ympäristössä ja geopolitiikassa.

Viranomaistyön suunnittelu lähtee siitä olettamasta, että kotitaloudet ovat kykeneviä omatoimisesti selviytymään häiriö- ja kriisitilanteessa vähintään 72 tuntia.

Suomessa viranomaistyön suunnittelu lähtee siitä olettamasta, että kotitaloudet ovat kykeneviä omatoimisesti selviytymään häiriö- ja kriisitilanteessa vähintään 72 tuntia.

– Vaikka viranomaisten toiminnan suunnittelu häiriötilanteiden varalle pohjautuu tähän olettamaan, ei Suomessa kuitenkaan ole riittävästi varmistettu, että kansalaisilla on tarvittava kotitalousosaaminen varautumissuosituksen toteuttamiseen. Materiaalisen varautumisen lisäksi tarvitaan tietoja, taitoja sekä henkistä kriisinkestävyyttä, Tanus muistuttaa.

Hän arvioi, että vahva, monipuolinen kotitalousosaaminen antaa edellytykset varautumisen toteutumiseen kotitalouksissa. Kotitalousopetus on kuitenkin vähäistä perusopetuksessa, ja tämän jälkeen opiskelu on vapaaehtoisuuteen perustuvaa.

– Perusopetuksessa kotitalous on pienin oppiaine, vain kolme vuosiviikkotuntia. Peruskoulun jälkeen kotitalouden tietoja ja taitoja voi opiskella vain vapaan sivistystyön ja järjestöjen tarjoamilla kursseilla.

Monipuoliseen kotitalousosaamiseen kuuluu kotitalouden resurssien hallinta, perheenjäsenten roolit ja vastuut, talous ja aikataulut, asumisen taidot, yhteisön jäsenten huolenpito, ruokahuolto, puhtaus ja hygienia, sosiaalinen kanssakäyminen sekä monilukutaito.

– Kaikilla näillä tiedoilla ja taidoilla on merkitystä kriisissä selviytymiseen, Tanus huomauttaa.

Eduskunnan kotitalouden tukirengas esittää, että kotitaloustaitojen opetusta on vahvistettava perusopetuksessa lisäämällä 1 vuosiviikkotunti 9. vuosiluokalle ja varautuminen on lisättävä opetussuunnitelmanperusteisiin.

– Lukioon ja ammattikoulutukseen on lisättävä vähintään vapaaehtoisia kotitalouden kursseja ja kotitalouden lukiodiplomin merkitystä on vahvistettava korkeakouluvalinnoissa. Lisäksi vapaan sivistystyön ja järjestöjen kotitalousopetukseen liittyvän varautumisopetuksen resurssit on turvattava, Tanus sanoo.

 

Ylös